Hoe creëer je de perfecte customer journey rondom jouw evenement?

Het 5E Experience Model

In de marketing hoor je wel eens zeggen: ‘De kracht van herhaling’. Oftewel, hoe vaker dat een boodschap voorbij komt, hoe herkenbaarder die zal zijn. Ditzelfde principe geldt ook voor jouw evenement. Of je deze nou online, offline of met een mix daarvan gaat organiseren. Maar hoe werkt dat dan precies? Hoe zorg je voor de perfecte customer journey rondom jouw evenement? Je hebt slechts 5 stappen nodig. 

Het 5E experience model

Dit model is ontwikkeld om de ultieme beleving te creëren. Dit model zegt namelijk dat iedere beleving bestaat uit 5 fases. 

  1. Excitement
  2. Entry
  3. Engagement
  4. Exit
  5. Extension

customer journey evenement

Creëer een High Concept

Het begint allemaal met het High Concept. Voor je begint met de beleving zelf is het van belang dat je goed stilstaat bij wat je echt wilt vertellen. Wat is het overkoepelende verhaal dat je wilt vertellen? Is er een thema of concept? En hoe wil je dit lading geven?

Bijvoorbeeld: De advocaat van de toekomst. Of Het geheim van duurzaam ondernemen.

Vragen die je jezelf kunt stellen:

Trekt het genoeg de aandacht?
Is het onderscheidend?
Kunnen we een twist creëren voor meer aandacht en enthousiasme? (Het geheim van.., De wereld op zijn kop..)
Dekt het de lading van het verhaal?

1. Excitement

In deze eerste fase komt jouw bezoeker voor het eerst in aanraking met jouw boodschap. In het Engels noemen ze dit de Call to Adventure, de roep naar het avontuur. Denk weer even terug aan het ‘High Concept’, hoe zou je die kunnen vertalen in deze fase? Stel je evenement heeft als doel meer creativiteit bij het personeel te stimuleren. Wat werkt dan beter? Een save-the-date via de mail of een handgeschreven postkaart van de directeur?

2. Entry

Dit is de fase tussen de Call to Adventure en het daadwerkelijke evenement in. Deze fase kun je gebruiken om de bezoeker in de juiste state of mind te krijgen. Zo zorg je ervoor dat ze al betrokken zijn bij het thema van jouw evenement en dat ze er al wat voor kennis over hebben. Laat de presentator samen met de directeur van jouw bedrijf alvast een podcast opnemen om te brainstormen over het thema van het evenement. Of nodig de sprekers van jouw evenement uit om een korte videoboodschap in te spreken waarin ze vertellen waar ze het over gaan hebben tijdens het evenement. 

 

De perfecte customer journey rondom jouw evenement

 

3. Engagement

Eindelijk is het zo ver; het evenement. Hier gaat de avonturenwereld dan echt beginnen. De bezoeker wordt ondergedompeld in het High Concept. Van de sprekers tot de hapjes en de drankjes. Alles moet kloppen.

4. Exit

Het evenement komt tot een einde. De bezoeker gaat weer terug naar de ‘gewone’ wereld. 

Zorg voor een knallend einde waarin de kernboodschap van je high concept terugkomt en wordt samengevat. Een korte samenvatting door de presentator of een belangrijke gast is altijd een goed idee. Maar een knallende eindshow met muziek zorgt voor meer beleving.

5. Extension

Je bezoeker is weer veilig thuis gekomen. Maar je wilt ook na het evenement je bezoeker nog betrokken houden bij je boodschap. Zorg daarom voor een ‘verlengstuk’ van je evenement zodat je bezoeker na het evenement nog in aanraking blijft met jouw boodschap.  

Weet je niet wat je achteraf nog kunt delen met je bezoekers? Dan kun je altijd nog met een interactie tool vragen waar de behoefte ligt van je publiek.

Het 5E experience model en jouw evenement

Wil jij weten hoe je de beleving van jouw evenement naar een hoger niveau kunt tillen met het 5E experience model? Wij helpen je graag bij de creatieve invulling van jouw evenement. Nieuwsgierig? Neem contact met ons op: michel@buzzmaster.nl 020-2101017

Deel

Nieuwsgierig?

Neem contact met ons op